Generatsioon Alfa – maailmamajanduse mõjutajad ja nutiseadmetega koos kasvajad

26. veebruar, 2019

Esmaspäeva, 25. veebruaril, ilmus Äripäeva Juhtimise Eris meie coachi ja koolitaja Signe artikkel Alfa generatsioonist. Tegemist on teemaga, mis Signele väga südamelähedane ja mille uurimine talle suurt rõõmu valmistab. Äripäeva kodulehel on tekst leitav SIIN

 

Täismahus on artikkel loetav siin:

Maailmamajanduse turule on jõudnud uus ja võimas generatsioon, kes juba täna mõjutab oma ostuvõimuga miljonite eurode väärtuses paljude äride turutrende. Nad on generatsioon lapsi, kes on nutiseadmetega koos üles kasvanud ja kellest on tulemas inimkonna ajaloo jooksul seni kõige haritum, globaalselt kõige rikkam ja tehnoloogiliselt kõige nutikam generatsioon.

 

Kes on generatsioon Alfa?

Generatsioon Alfa on põlvkond, kes on sündinud (või sünnib) vahemikus 2010-2024. Suur osa Alfa generatioonist on hetkel veel kas sündimata, kasvatavad alles oma piimahambaid, õpivad roomama või pursivaid oma esimesi lauseid öelda.  Kuid esimesed selle generatsiooni esindajad on tänaseks juba ka koolipinki jõudnud ning mõjutavad igapäevaselt oma väärtushinnangute ja arusaamadega neid ümbritsevat maailma.

Tehnoloogiliselt nutikad generatsioon Alfa esindajad on valdavalt üleskasvanud (või kasvavad) milleeniumi-laste ehk Y-generatiooni peredes, kus sotsiaalselt vastutustundlik mõttelaad ning eetilised väärtused juhivad perede igapäevast toimimist. Generatsioon Alfa terviseteadlikud vanemad mõjutavad nende toitumisharjumusi ning panevad aluse sellele, et Alfad oskavad võtta vastutust oma vaimse ja füüsilise tervise eest. Võrreldes eelnevate generatsioonidega on ennustatud, et just tänu tervislikule eluviisile elavad paljud Alfad ka 22. sajandi esimeses pooles.

Pisikesed Alfad on esimene generatsioon meie inimkonna ajaloos, kes ei ole päevagi elanud ilma iPadi ega Instagram’ita. Nad on üleskasvanud maailmas, kus Amazon Alexa ja Google Home on inglise keelt kõnelevatele väikestele Alfadele muutunud justkui sõbraks, kellelt küsitakse lõbusaid anektoote või muusikat Youtube keskkonnast. See maailm on nende jaoks normaalsus ja reaalsus.

Kui iPad’i/iPhone Siri oskaks vaid rääkida eesti keeles, siis Alfa generatsioonile oleks tema hääl sama tuttav, kui milleeniumi lastele Salme Reegi õhtused muinasjutud Eesti raadiost.

Ühest hiljutisest MIT Media Lab läbiviidud uuringust selgus, et lapsed peavad tehisintellekti (inglise keeles AI ehk artificial intelligence) seadmeid (nagu näiteks Amazon Alexa) sõbralikuks ja abivalmiks kaaslaseks, kellelt saab alati abi küsida.

 Te püüdke vaid ette kujutada, kuivõrd teismoodi toimib nende mõttekäik, millised on nende reaalsed vajadused ja mida kõike nad maailmas korda saadavad.

 

Mida generatsioon Alfa endaga kaasa toob?

Generatsioon Alfa toob endaga kaasa suured muutused maailmamajanduses ja seda just turutrendide ning seal pakutavate toodete ja teenuste osas.

Austraalia mõjuka sotsioloogi Mark McCrindle’i ennustuste kohaselt on aastaks 2025, kui ilmavalgust on näinud ka kõige nooremad generatsioon Alfa esindajad, neid maailmas kokku 2 miljardit. Ta väidab, et “generatsioon Alfa on (arvuliselt) kõige suurem ja mõjuvõimsam generatsioon, mida maailm on seni näinud” ning ning see nõuab nuti-teadlikkust ja teistmoodi lähenemist paljudelt erinevatelt organisatsioonidelt.

Võrreldes eelnevate generatsioonidega on tehnoloogiliselt nutikatel Alfadel pidev juurdepääs väga laiapõhisele informatsioonile, nad ootavad ja eeldavad saada vastuseid koheselt ning seda digitaalselt kergesti seeditavad vormis nagu näiteks videod või virtuaalne-assistent. Pikalt raamatute, dokumentide või muul viisil kirja pandud informatsiooni juurdlemine ei ole see tegevus, kus nad oma aega kasutada eelistavad.

Kui eelnevatele generatsioonidele on liitreaalsuse (inglise keeles AR ehk augmented reality) võimalused uuenduslikud ja põnevad, siis Alfadele on see osa shoppamise/ostlemise kogemusest. Nad soovivad personaalset teenindust ning eeldavad, et sõltuvalt toote või teenuse eripärast on see neile ka kättesaadav. Olgugi, et esialgu on kauba eest maksja generatsioon Alfa vanemad, siis rahvusvaheline suurkorportatsioon Nike juba kasutab liitreaalsust oma kodulehel, et väikestel ostlejatel oleks võimalik erinevaid tooteid virtuaalselt selga ja jalga proovida. See nõuab erinevate toodete ja teenuste pakkujatelt senisest enam suuremat nuti-teadlikkust ning pidevat kaasajastamist ostukogemuse loomisel.

OnePoll suuremahulisest globaalsest uuringust selgus, et 65% emasid ja isasid arvestavad ostuvalikut tehes lapse soovide ja valikutega ning 27% lapsevanemaid küsivad oma lapselt nõu uue nutiseadme ostmisel. Ameerikas küsisid lapsevanemad oma väikestelt järglastelt nõu koguni 81% ulatuses ja seda mitte ainult nutiseadmete osas, vaid ka puhkusreiside, söögikohtade ja muude ostude osas.  Arvestades, et globaalselt osales antud uuringus üle 8000 Y-generatsiooni lapsevanema on väikeste Alfade ostuvõim juba täna suurem, kui eelnevate generatsioonide lastel kokku. Generatsioon Alfa maailmas on konkurentsivõimelised vaid need äriorganisatsioonid, kes on valmis pidevalt muutuma ning kaasaliikuma tehnoloogiliste trendidega, sh liitreaalsuse, robotite jms. rakendustega.

 

Mida generatsioon Alfa vajab, et olla õnnelik?

Generatsioon Alfa esindajad on ekraani-ajastu lapsed, kes kogevad maailma läbi nutiseadme ekraani, mis pakub neile lisaks visuaalsele ja auditoorsele kogemusele ka kinesteetilist kogemust. Nad on nutikad ja kiired ning tihti mitte-teadlikud kõikidest nendest oskustest ja annetest, mida nad omavad. Oma teadmised ja oskused omandavad nad lisaks koolile ka sotsiaalmaailmast ning Youtube ei ole neile vaid muusika kuulamiseks, vaid reaalsete oskuste (sh. tantsimine, käsitöö jne) omandamiseks sobilik keskkond.

Selleks, et elus hästi hakkama saada vajavad nad juhendamist ja coachivat-lähenemist. Nii koolisüsteemis, kui tulevikus töökohal olles vajavad nad enda kõrvale inimest (juhendajat, mentorit või coachi), kes on valmis olema neile ilma hinnangute ja arvamusteta toeks ning abiliseks. Inimest, kes on valmis aitama neil avastada süsteemsus oma teadmiste ja oskuste rägastikus ning inimest, kes on neile abiks siis kui vastuseid internet avarustest leida ei ole võimalik.

Koolisüsteemi jõudes eeldavad pisikesed Alfad personaalset lähenemist ja praktilist õpet. Nad ei soovi õppida vaid loengut kuulates ja tahvlipealt valemeid vihikusse kritseldades. Alfa lapsed on väga eneseteadlikud ja nutikad ning nad soovivad, et koolisüsteem pakub neile toetavad keskkonda ja visuaalselt stimuleerivat õpet. See on generatsioon lapsi, kes ei ole valmis enam alluma klassiruumis ühele autoriteetsele inimesele, vaid soovivad õppida koos ning üksteise teadmisi jagaval meetodil. Nad eeldavad, et õpetaja on neile justkui usaldusväärne partner, kes coachivat lähenemist kasutades aitab neil parimal moel rakendada nende sisemist potentsiaali, et nad saaksid luua ja pakkuda väärtust neid ümbritsevale maailmale.

See on generatsioon lapsi, kes ei taha suureks saades omada kortereid, kalleid autosid või luksuslikke jahte. Selle asemel tahavad nad mugavad elukeskkonda, eetilist ja teistega arvestavad ühiskonda ning mobiilsust, et saada punktist A punkti B. Ja loomulikult pidevat juurdepääsu internetile.

Igal nädalal sünnib maailma juurde 2,5 miljonit väikest Alfat (suur osa neist Hiinas ja Indias). Demograafilisi arvutuskäike vaadates võib väita, et globaalsel tasandil on tulemas etniliselt väga mitmekesine (sündivus suurem idamaades, kui läänes), kõrgete eetiliste väärtuste ja sügava maailmaparandusliku missiooniga generatsioon, kes soovib väärtuspõhiselt ennast rakendada ning otsib selleks võimalusi. Olenemata sellest kas me oleme selleks valmis või mitte on nad juba siin ja tulnud selleks, et viia inimkond 21’st sajandist 22’e sajandisse.